Misha Sakharoff
Spread the Word!

I Sakharoff Protokollen træner vi Et-Punkts Opmærksomhed

Et-Punkts Opmærksomhed er i Sakharoff Protokollen en praktisk måde at få nuet ind i vores hverdag, en metode til at lægge en dæmper på stress og få os til at slappe af og nyde livet meget mere.

 

Et-Punkts Opmærksomhed

Hvad betyder det? Hvordan kan vi bruge det?

Det ene punkt, vi er opmærksomme på, er hara-punktet. Et punkt i mellemgulvet lige under navlen. Vi skal ikke røre ved det. Ikke kigge på det. Vi skal sanse det. Det er en evne, vi træner.

 

Et fantastisk værktøj

Dette punkt er et fantastisk værktøj, som kan gøre os mere modstandsdygtige mod stress. Det kan forbedre vores fysiske robusthed og vores immunforsvar. Det kan hjælpe os med at håndtere mange udfordringer i dagliglivet, i familien, mellem mand og kvinde, mellem børn og forældre, på arbejdspladsen.

Det handler om at være ét sted, i nuet. Eckhart Tolle kalder det Power of Now.

Et-Punkts Opmærksomhed er en praktisk måde at få nuet ind i vores dagligdag og træne evnen til at forblive dér og  ikke blive trukket væk af ydre distraktioner. Vi forbliver der, hvor vi er. Vi er ikke reaktive. Vi opfatter vores omgivelser som de er. Vi tager ikke noget personligt, når det ikke passer med vores egen livsopfattelse.

 

Radikal accept

Alt dette kan vi træne gennem hara-punktet. Vi kalder det radikal accept, evnen til radikalt at acceptere tingene, som de er, og ikke blive bragt i affekt.

Du forbliver rolig. Du er fokuseret på at nyde dit liv. Hver enkelt øjeblik af dit liv.

Med tiden, mens du træner, bliver du bedre og bedre til det.

 

Historien bag Et-Punkts Opmærksomhed

Historien starter i Indien for 4000-5000 år siden. Man arbejdede med syv chakra punkter langs en centerlinie i kroppen. Hvert af de syv punkter var så forbundet med forskellige systemer og funktioner.

Kineserne har absorberet det fra inderne for 2500-2000 år siden. De har komprimeret det til et system med tre chakraer.

Japanerne har taget det fra kineserne for 1500-1000 år siden, og de komprimerede det til ét punkt. Det kalder japanerne Hara.

Samuraierne har brugt det til at træne deres kampkunst. For dem er Et-Punkts Opmærksomhed et middel til undgå frygt.

Frygten betyder forskellen på liv og død for en samurai. Hvis vi er bange for noget, begynder vi at tænke og tvivle, vi tøver og vakler i troen på at vi er gode nok. Det resulterer i muskelspændinger og introducerer fejl. Hvis man som samurai er bange, bliver man højest sandsynligt dræbt i kamp. Det er en interessant vinkel.

 

Hara i lyset af moderne fysiologi

Forstået med moderne fysiologi, så sker der det, at vi går fra sympatisk til parasympatisk respons, altså fra fight and flight respons til afslapningsrespons. Den sidste er rigtig god at være i, når du udfører de ting, du har trænet, ikke kun i krigskunst, men også i sport eller på jobbet. Når du ikke tænker for meget, men bare er i dine sanser.

Tænkningens domæne er hovedet.

Følelsernes domæne er hjertet.

Sansernes domæne er maven eller hara.

 

Hvad er sansning?

Sanserne er noget fysisk. De er det, der forbinder os med vores fysiske krop, og forbundetheden kan trænes. Sensitivitet kan trænes ligesom muskler. Man kalder det hormetisk effekt, eller hormesis. Hvis vi træner en bestemt muskel hver dag, vil hjernen forstå, at denne muskel har brug for lidt mere protein og lidt flere næringsstoffer.

På samme måde kan vi træne sansning og opmærksomhed.

Denne træning er som nævnt et centralt begreb i Sakharoff Protokollen og et gennemgående element i vores 50 ugers kurser.

Når du hver dag træner et punkts opmærksomhed, bliver du bedre og bedre til at slappe af, også når du er i bevægelse.

 

Mange gavnlige effekter

Denne træning styrker din vejrtrækningsmuskel, så den nederste del af lungerne begynder at modtage mere ilt. Dette fremmer igen iltningen af musklerne og blodet og tilførslen af ilt til hjernen. Hjertemusklen får mere ilt. Kommunikationen mellem neuronerne forbedres.

Når vi fokuserer vores opmærksomhed og træner den, så har det mange gavnlige effekter. Vi begynder at være mere rolige, nyde livet mere, forstå andre mennesker bedre, vores empati bliver bedre, vores ego bliver mindre, vores modstandsdygtighed imod stress bliver meget større – alt sammen gennem et punkts opmærksomhed.

Når du som mand barberer dig, har du da nogensinde tænkt over muligheden for at forbedre din barbering med afslapning og Et-Punkts Opmærksomhed?

Når du som kvinde er på badeværelset …

Når I laver mad… Når I spiser. Her kan Et-Punkts Opmærksomhed øge kroppens modtagelighed for mikronæringsstoffer. Mulighederne er uendelige.

 

Hvad kan vi lære af Okinawa?

Mens vi taler om mad: På øen Okinawa i Japan lever folk meget længe, og en af de interessante forskelle er måden de spiser på. Det hedder Hara Hachi Bu, og det betyder: Otte ud af ti for maven. Okinawa-boerne stopper med at spise, når de er 80 procent mætte.

Det er en af de ældste metoder vi kan bruge til at reversere forskellige livsstilssygdomme, men vi kan også forbinde det med moderne diæter som afbrudt faste, reduceret kalorieindtag og terapeutisk ketogenisk diæt.

Japanerne siger også: Otte ud af ti hjælper dit helbred, ti ud af ti hjælper din doktor.

Den visdom kan vi med små skridt lære at få ind i vores liv.

Små skridt er også en japansk vision, som vi dyrker i Sakharoff Protokollen. Med meget små skridt – på japansk kai zen – kan vi over tid realisere meget store visioner.

Print Friendly, PDF & Email

About the Author Carsten Legaard

follow me on:

Leave a Comment: