Misha Sakharoff
Spread the Word!

Hyperventilation. Luk din mund under løb og træning

Hyperventilation. Luk din mund under løb og træningHyperventilation er en sygelig tilstand. Ikke desto mindre hyperventilerer vi dagligt. Mere end 80 procent af befolkningen i den vestlige verden lider af kronisk hyperventilation. Lidelsen er ofte forbundet med overtræning eller forkert vejrtrækning.

 

Tag mindre luft ind, når du træner. Det forbedrer dit udbytte af træningen

Når vi hyperventilerer under træning, er det enten fordi vi presser os selv, eller fordi vi træner med pust og støn: Og så sker det omvendte. Alle de positive effekter af træningen går tabt, fordi al den ilt, vi får ned i lungerne og blodet ikke kan frigives effektivt nok til cellerne.

Det vi normalt hører om fysisk træning er, at vi skal gøre det lidt bedre hver dag, vi skal løbe lidt hurtigere og lidt længere, vi skal have lidt tungere vægte på til vægttræning osv.

Problemet er bare, at måden, hvorpå vi når de mål, er dårlig for vores helbred.

 

Præstationsræs fører til hyperventilation

Hvordan ændres vejrtrækningen, når vi presser os selv ud over vores komfortzone? Vi åbner munden. Og lige så snart vi åbner munden, begynder vi at hyperventilere. Når vi gør det ofte, vænner os vi til det, og så bliver det til et mønster; det bliver til kronisk hyperventilation.

85-90 procent af befolkningen i den vestlige verden lider af kronisk hyperventilation. Det viser medicinske undersøgelser. Det er en væsentlig medvirkende årsag til det, der efterhånden er epidemier af livsstilsygdomme som astma, diabetes, hjertesygdomme og cancer og faktisk også til neurodegenerative sygdomme som Alzheimer’s og Parkinson’s.

Det, der trigger hyperventilation, er forskellige former for stress. Når du sætter dig selv nogle mål, så er det kilde til stress.

 

Mindre blæs på lungerne giver mere ilt til blodet

Men det hele er ikke forfærdeligt. Vi kan faktisk ændre de dårlige aspekter til gode aspekter, når bare vi er opmærksomme på vores vejrtrækning.

Det vigtige i denne forbindelse er, at vi ikke ventilerer lungerne for meget. Det, der sker, når vi trækker vejret for meget, især med åben mund, er, at balancen imellem ilt og kuldioxid bliver forrykket, så der kommer for meget ilt og for lidt kuldioxid i lungerne og i blodet.

Men vi har jo hørt, at kuldioxid bare er et affaldsprodukt? Nej, det stemmer ikke helt med moderne fysiologi.

Kuldioxid-niveauet i lungerne og i blodet bestemmer, hvor meget ilt, der når at komme hele vejen til cellen. Hvis balancen mellem ilt og kuldioxid er forrykket, så får vi mere ilt i lungerne og i blodet, men mindre ilt til cellerne. Dette påviste den danske forsker Christian Bohr helt tilbage i 1904, og det kaldes faktisk i lægekredse Bohr-effekten.

Hæmoglobin-indholdet i vores blod hjælper med iltning på celleniveau, men behøver kuldioxid som en agent, så hæmoglobinet nemt kan slippe iltmolekylet til cellen.

Når vi trækker vejret for hurtigt og med åben mund, så ryger niveauet af kuldioxid ned, så alt det ilt vi har i lungerne og i blodet, bliver ilt, som vi ikke kan få gavn af. Hæmoglobinet, som bærer ilten i blodet, og ilten selv hænger for godt sammen, og så kan ilten ikke længere frigives helt så effektivt til cellen.

 

Jeg vil gerne undgå hyperventilation. Hvad gør jeg?

Når du træner, så prøv at lade være med at gå efter mål. Når du går efter mål, begynder du at hyperventilere, og alle de gode effekter af træningen, også kaldet hormetisk effekt, går tabt.

I stedet for at åbne munden, så prøv at træne lidt langsommere. Lad lungerne bestemme farten. Træk kun vejret igennem næsen.

I stedet for at anstrenge dig i dit program, skal du tværtimod slappe af i mellemgulvet.

Når vi har afslappet mave under træning, begynder vi at reprogrammere vores automatiske vejrtrækningsorgan, medulla oblongata. Dermed får vi en optimeret automatisk vejrtrækning ikke bare under træning, men 24-7.

 

Vil du både være i god form og ved godt helbred, så husk

  • Kuldioxiden i lunger og blodbaner er ikke et affaldsprodukt, men hjælper den livsnødvendige ilt med at komme frem til dine celler. Jævnfør Bohr-effekten.
  • Når du løber, skal du ikke åbne munden, når det begynder at blive for hårdt. I stedet skal du løbe lidt langsommere. Så får du den maksimale positive effekt ud af træningen.
  • Det samme gælder under vægttræning. I stedet for at tage en tungere vægt, så går du lidt ned i vægt, eller prøv at gøre bevægelsen lidt langsommere og mere aerobisk.
  • Tag den sunde vejrtrækning – kun gennem næsen – med dig igennem hele din hverdag. Når du f. eks. taler og holder en talepause for at trække luft ind, så hold munden lukket og tag luft ind gennem næsen.
  • Når en anden taler, og du lytter, så kan du holde munden lukket hele tiden og trække vejret langsomt.

 

Hvad enten du deltager i vores 50 ugers kursus eller følger med i bloggen, så kommer du til at høre rigtig meget mere om emnet vejrtrækning. Cellerne i vores krop behøver mindst tre ting for at overleve: Tilstrækkeligt med næring, tilstrækkeligt med ilt og tilstrækkeligt med signalstoffer fra vitale celler i det omgivende væv.

LIGE NU: 30-dages gratis prøvetid på vores danske kurser!

Hæng på og lær blandt andet, hvordan du ved langsommere vejrtrækning kan udskyde kroppens aldring, forbedre udbyttegraden af vitaminer og mineraler og styrke kroppens immunforsvar.

 

Print Friendly, PDF & Email

About the Author Carsten Legaard

follow me on:

Leave a Comment: